Inhoud
Mijn overheid is je digitale inbox waarop je berichten ontvangt vanuit de overheid. Denk hierbij berichten zoals de gemeentebelasting, maar ook updates over het verlengen van je rijbewijs of de belastingaangifte. Voordat je de berichten per post ontvangt krijg je ze eerst digitaal. Het komt ook voor dat je de berichten niet meer per post ontvangt. De overheid verstuurt steeds vaker berichten digitaal om kosten te besparen. Door in te loggen op mijn overheid krijg je de laatste updates te zien. Maar hoe kan je inloggen op mijn overheid?
Inloggen bij Mijn Overheid
Je gaat eerst naar de website mijnoverheid.nl. Vervolgens klik je op inloggen met DigiD. Je hebt vervolgens je DigiD inlogcodes nodig om in te loggen. Je kan hierbij kiezen voor inloggen met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Of via de Digid App. Als je een DigiD app op je telefoon hebt staan kan je via je telefoon de inlogcodes invoeren en scannen. Dit werkt meestal met face herkenning of een code die je zelf hebt ingevoerd op je telefoon. Inloggen via je telefoon werkt eenvoudiger dan met een gebruikersnaam en wachtwoord. Als je dit niet hebt geïnstalleerd kan je kiezen voor inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord kan je direct op je account komen en je berichten lezen.
Digid aanvragen
Ben je niet in het bezit van Digid? Dan kan je helaas niet inloggen bij Mijn Overheid. Je moet dan ook eerst een account aanmaken bij Mijn overheid. De Digid inlogcodes kan je aanvragen via de website van Digid. Je ontvangt de codes per post. Hiermee kan je inloggen op de website van mijn overheid. De eerste keer klik je in plaats van inloggen met Digid op ik ben nieuw. Je kan hier mijn overheid activeren. Hierbij vul je o.a. een e-mailadres in waarop je straks notificaties ontvangt als je een nieuw bericht ontvangt. Zo weet je precies wanneer er belangrijk nieuws is over de belastingaangifte.