Inhoud
Boekhouden kost je vaak meer tijd dan je lief is. Daarom besteed je het misschien uit aan een accountant of een administratiekantoor. In dat geval kost boekhouden jou niet of nauwelijks tijd. Toch heeft uitbesteden ook een nadeel. Het kost je namelijk geld. Wil je dergelijke kosten vermijden? Dan zit er niets anders op dan zelf aan de slag te gaan met boekhouden. Om te voorkomen dat je hier onnodig veel tijd aan kwijt bent, zetten we hier 3 tijdbesparende boekhoudtips voor ondernemers op een rijtje.
1. Actueel houden
Als je zelf aan de slag gaat met jouw boekhouding moet je hier zo nu en dan tijd in steken. Toch gebeurt dit lang niet altijd. Zo stelt menig ondernemer zijn boekhouding uit tot de laatste dag van de maand. Dit kan, maar je bent er dan wel vaak de hele dag zoet mee. Mogelijk kost het je zelfs meer dan een dag. In dat geval is de kans groot dat je het boekhouden al snel zat bent.
Wil je zo min mogelijk tijd besteden aan jouw boekhouding? Dan raden wij je aan om de administratie van jouw bedrijf actueel te houden. Dit kun je het beste doen door vaste momenten voor boekhouden in te plannen. Ga er bijvoorbeeld iedere vrijdag een paar uurtjes mee aan de slag. Verzamel alle facturen die je de afgelopen week verstuurd hebt en download een overzicht van de transacties van jouw zakelijke rekening. Als je er wekelijks tijd in steekt, houd je jouw administratie actueel. Dit zorgt ervoor dat je niet altijd alles op het laatste moment moet doen. Hierdoor bespaar je niet alleen tijd, de kans op fouten wordt ook een stuk kleiner.
2. Boekhoudprogramma gebruiken
Er zijn behoorlijk wat ondernemers die hun boekhouding bijhouden in Excel. Staat dit programma al op jouw computer? Dan vind je het misschien overbodig om een boekhoudpakket aan te schaffen. Toch is dit wel aan te raden wanneer je minder tijd wilt besteden aan boekhouden. Je gebruikt in dat geval namelijk een boekhoudprogramma. Dit programma vertelt je precies welke gegevens je in moet voeren, waardoor je niet langer met jouw boekhouding worstelt.
Bijkomend voordeel van een boekhoudprogramma is dat je de gegevens van jouw bedrijf niet langer handmatig in hoeft te voeren. Althans, niet als je kiest voor een online boekhoudprogramma. Je kunt jouw zakelijke rekening namelijk koppelen aan zo’n programma. Als je dit doet, worden de transacties van deze rekening automatisch ingelezen. Dit scheelt je veel tijd, want je hoeft ze niet meer met de hand in te voeren.
Gebruik je het boekhoudprogramma daarnaast om te factureren? Dan bespaar je nog meer tijd. In dat geval koppelt het programma de transacties namelijk direct aan de bijbehorende facturen. Bijkomend voordeel is dat dan ook direct de btw-aangifte voor jou wordt opgesteld. Ook hier hoef je dus geen tijd meer aan te besteden als je een boekhoudprogramma zzp gebruikt.
3. Digitaal archiveren
Menig ondernemer houdt zijn boekhouding nog op papier bij. In dat geval moet je de volledige administratie printen als je er klaar mee bent. Dit is een tijdrovende klus, zeker als je veel facturen stuurt en ontvangt. Nadat je alles geprint hebt, moet je de papieren bovendien in ordners stoppen. Om tijd te besparen raden wij je aan digitaal te archiveren. Sla jouw boekhouding in dat geval wel op een veilige plek op, bijvoorbeeld in de cloud. Zodoende voorkom je dat de administratie van jouw bedrijf verloren gaat.